مقاله با موضوع مهندسی فکر
تالیف :احمد اصغریان جدی
عضو هیات علمی دانشکده معماری
دانشگاه شهید بهشتی
شهریور1388
مقدمه
هرکشوری که به مسائل دفاعی نیندیشد، محکوم به نابودی است؛
زیرا سایر حکومت ها به جای او خواهند اندیشید. این مسئله برای ایران، به
لحاظ قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک جغرافیایی و داشتن منابع طبیعی و از
همه مهمتر ایجاد فکر و اندیشه برعلیه ساختار سازمان ملل و طرح مسئله
هلوکاست و در یک جمله صدور تفکر انقلاب اسلامی در ملل جهان اهمیت بیشتری
دارد. تصرف یک کشور توسط آمریکا می تواند از راههای گوناگون و به روش های
مختلف، به مرور یا سریع و دفعتاً صورت گیرد. در حال حاضر با توجه به
اتفاقات براندازی نرم بعد از انتخابات 22/3/88 ریاست جمهوری در ایران، یکی
از روش هایی که باید مورد تامل قرارگیرد، "مهندسی فکر" مخاطبان که اکثراً
گروه های تحصیلکرده و نوعاً مرفه جامعه ایرانی هستند که دسترسی به اینترنت
و ماهواره را دارند و یا به عبارتی اینترنت و ماهواره به آنها دسترسی دارد.
پردازش "مهندسی فکر" پس از حرکت های مخملی در کشورهای تازه
تاسیس کشورهای کمونیستی و با بررسی آثار مربوط به براندازی نرم و همچنین
تجربیات دوران دفاع مقدس رزمندگان در "مهندسی فکر" خلبانان عراقی در اغفال
آنها برای دیدن هدف، این مقاله ارائه می گردد این مقاله در 5 بخش ارائه می
گردد که شامل:
1- مبحث مهندسی فکر و سپس در بخش 2- نظریه گشتالت و
استفاده از آن در دوران دفاع مقدس و بخش 3- مبحث آکولتیزم (قدرت عالم غیب)
و کنترل آن توسط رسانه های مجازی و جهت دادن آن به تشکیلات هرمی جهت
براندازی و در بخش 4- براندازی نرم که نظریات آقای جین شارپ که عیناً در
حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری مورخ 22/3/88 به عمل درآید و در بخش
5- نتیجه گیری مقاله است که چگونگی اثر گذاری رسانه های مجازی بر نخبگان
کشور بویژه رهبران براندازی در ایران اختصاص یافته است. امیدوار است این
مقاله که مختصر به رئوس مطالب پرداخته است، با نقد صاحبنظران در آینده
توسعه یافته تا انشاءا... بتوان هرچه بیشتر برای حفظ نظام مقدس جمهوری
اسلامی به روش علمی اقدام نمود.
1-مهندسی فکر
واژه
"مهندسی فکر" از دو واژه
مهندسی به معنای استفاده از اندازه بمعنی اندازه و قدر، و واژه
فکر به معنی"مرتب ساختن امور معلوم برای کشف مجهول
"[1]تشکیل شده است.با این تجزیه می توان
" مهندسی فکر" را
شکل و اندازه دادن به فکر به طوری که نمود بیرونی داشته باشد، تعریف کرد.
یعنی با این اندازی فکر می توان قضاوت کرد و تصمیم عملی گرفت تا مجهولی در
دنیای بیرون (مادی) به معلوم تبدیل گردد.
این عمل می تواند با نیت شیطانی و یا رحمانی و یا طیفی ما
بین این دو قطب شکل گیرد. در قرآن، آیه 19 سوره سباء ، استنباط می شود
تنها اثری که شیطان بر انسان دارد آنست که بد را خوب و خوب را بد جلوه
دهد، لذا انسان عملی را که می پنداردخوب است انجام می دهد درصورتیکه آن
عمل از مهندسی فکر او توسط شیطان، بروز خارجی پیدا کرده است.چنین فرایندی
تنها به حوزه شیطانی منجر نمی شود، بلکه حتی ریشه در تعالیم رحمانی نیز
دارد .در حوزه رحمانی نیز به تمام مسلمانان دستور امر به معروف و نهی از
منکر، موعظه دادن و گرفتن، توصیه شده است.این امر نوعی مهندسی فکر و ساختن
فکر در جهت رحمان است.
همیشه این دو عامل "مهندسی فکر" یکی
بیرونی چه از طرف شیطان و یا رحمان و یکی درونی شامل توانمندی های وجودی
انسان ( عقل، فطرت ، غریزه و ....)باهم در تعامل هستند. این تعامل
باعثصدور افعالی از انسان می گردد که در تعامل با دیگر افراد باعث عقل
جمعی و یا شعور جمعی ( اجتماعی)شده و منجر به حرکتهای اجتماعی می گردد.
در دوران استعمار کهنه، قدرتمندان غرب بیشتر برای ایجاد
جاسوسان و همکاران آنان واژه "شتشوی مغزی" را بکار می بردند که متوجه
افراد و یا گروههای محدود اجتماعی می شد. این افراد در تشکیلاتی همچون "
فراماسونری"باشگاه، کلوپ روتاری، لاینز، مافیا و .... گروههای رأس هرم
قدرت کشورهای هدف را تشکیل میدادند و آنها توده مردم و خواص را در مسیر
اهداف خود مجبور به تبعیت می کردند. از سوی دیگر نهضت های آزادی بخش نیز
افراد و توده های مردم را در مقابل استعمارگران و نوکران داخلیشان" مهندسی
فکری" می کردند.
[2]
در جوامع انسانی با روش چهره به چهره در "مهندسی فکر" و
استفاده از مدیریت بومی مانند معتمدان ،ریش سفیدان ،روحانیون ، خانواده ها
و... توده مردم را در مقابل دشمنان قرار می داد.
اوج این تضاد و تقابل را می توان در انقلاب اسلامی ایران دید که پس از یک مبارزه 15 ساله در سال 1357 به پیروزی رسید.
گرچه استعمارگران غرب بارها خطر قرآن را در جوامع اسلامی
گوشزد می کردند ولی چگونگی آن را در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مورد
بررسی علمی قرار دادند. یکی از این پژوهشها در زمینه " رسانه عمومی" بود
که اثرات "منبر" را در آگاهی مردم مورد بررسی قرار دادند. با آنکه
استعمارگران مسلط به اصحاب رسانه و حتی روشهای شتشوی مغزی روشنفکران مسلط
بودند، ولی از اثرات چهره به چهره نهضت های رهایی بخش مخصوصاً اثرات
"منبر" به هراس آمدند و آنرا مورد بررسی قرار دادند.
در تحقیق آقای اصغر فتحی
[3]
در مورد منبر مطالب زیر تحقیق شده است. مبانی فرهنگی و تاریخی وعظ در
اسلام، جدایی منبر از حکومت، منبر در اسلام عصر میانه، یک چشم انداز جامعه
شناختی ، منبر در پیش از عصر جدید، منبر در عصر جدید.این
تحقیق در نهایت نتیجه می گیرد که دریافت از "رسانه های عمومی
[4]" مانند منبر بر دریافت از " رسانه های همگانی"
[5] مانند رادیو و تلویزیون ارجحیت دارد .
قابل ذکر است تحقیق آقای اصغر فتحی در دوران پیروزی انقلاب
اسلامی شکل گرفت که در منابع و ماخذ به آثار غربیها اشاراتی دارد و
احتمالاً این تحقیق در راستای سوژه قراردادن پدیده تاریخی حرکت حضرت امام
خمینی (ره) قرارداشت.
2- "مهندسی فکر" در دوران جنگ (نظریه گشتالت)
اواسط جنگ ایران و عراق، ابزار و ادودات جنگی ایران کم بود
ولی در مقابل عراق دائماً به پیشرفته ترین آن ها مجهز می شد. بویژه نیروی
هوائی عراق بسیار قوی شد و ما بعلت نداشتن پدافند هوائی مناسب، بالاجبار
به "دفاع غیر عامل" بیشتر روی آوردیم. دفاع غیر عامل
[6]– ساختمانهای مختلف بکار گرفته می شد.
به مجموعه تمهیداتی اطلاق می شود که بدون تکیه بر مدیریت کاربردی، امکانات
خود را در مقابل حملات بویژه بمباران دشمن مستحکم می کند. یکی از این
ابزار دفاعی، دانش معماری بود که در ساخت صنایع نظامی
یکی از الزامات دفاع غیر عامل معروف به
CCD
بود که علیه دشمن بکار گرفته می شد و شامل استتار ، اختفاء و اغفال بود.
در طرح اغفال تصمیم برآن شد که اهداف کاذب برای دشمن طراحی و اجراء گردد
تا خلبانان دشمن نتوانند اهداف اصلی را به درستی تشخیص دهند و به آنها
آسیب وارد آورند. از آنجائیکه ساخت و ساز اهداف کاذب پر هزینه بود لذا
مجبور بودیم با کمترین هزینه بهترین وکار آمدترین طرح را ارائه دهیم. از
اینرو مجبور بودیم ذهن خلبانان دشمن را در درک هدف ، بنوعی
"مهندسی فکر" نماییم. برای رسیدن به این هدف دو مطلب مورد بررسی قرار گرفت یکی اینکه با خلبانان ایرانی
[7] مصاحبه داشتیم و از سوی دیگر نظریه گشتالت
[8] را بعنوان مبحث روانشناختی مرتبط، مبنا قرار دهیم.
بعد از مصاحبه با خلبانان ایرانی و پرکردن پرسشنامه های
مختلف که در حوزه های استتار و اختفاء اثر بسزایی داشت در حوزه طرح اغفال،
موضوع قدرت تصمیم گیری خلبانان عراقی در زمان هدف گیری برای ما مد نظر
قرار گرفت.
با توجه به ریسک بالای اصابت ضدهوایی و دلهره خلبانان در وقت بمباران فقط 12چند' type="#_x0000_t75">
دهم ثانیه فرصت تصمیم گیری دارند و از سوی دیگر ما می توانستیم با نظریه
گشتالت با ایجاد حداقل تعدادی نقطه ، تصویری کامل برای خلبانان دشمن ایجاد
کنیم. در واقع فکر آنان را به گونه ای مهندسی کنیم(مهندسی فکر) که در آن
فرصت کم آن چیزی را که ما می خواهیم ببینند نه آنکه آن چیزی که واقعیت
دارد.
2-1 نظریه گشتالت (Geshtalt Theory)
واژه گشتالت در آلمانی به معنای" وضع و شکل هیات کل" است.
تصور کلی سازمان یافته و شناخته شده از هر پدیده را گشتالت می نامند. و
منظور آنست که ساخت یا سازمانی که اجزای آن تنها از طریق نقشی که در
مجموعه دارند قابل درک برای انسان است. برای مثال برای درک دایره کافی است
قسمتهائی از دایره رسم گردد ولی مغز انسان آن دایره را کامل درک میکند.
واقعیت ناقص درک کامل انسان
زیرا انسان قبلاً دایره را در ذهن خود می شناسد و با چند
خط و نقطه، درکی تقریب به کامل از دایره در ذهن او تشکیل می شود. قوانین
این نظریه شامل قانون مشابهت(Similarity)، قانون مجاورت یا تقرب(Proximity)، قانون ترمیم یا تکمیل(Closure)، قانون ادامه خوب (Good Continue) و نقش تصویر و زمینه (Ground – Figure )است.
روانشناسان پیشاهنگ نظریه گشتالت، چهار دانشمند آلمانی
بنام ماکس روتایمر، کهلر، کافکاو لوین بوده اند. کاربرد این نظریه بیشتر
در زمینه ادارک و یادگاری(آموزش) است، اما ما در دوران جنگ برای اغتشاش در
دید خلبان دشمن برای "مهندسی فکر" آنان استفاده می کردیم.
[9]
2-2- ارضای دشمن
هر خلبانی می خواهد هدف را بزند و از دیدن آسیب وارده به
آن هدف ارضا گردد. از اینرو تکمیل طرح اغفال ایجاب میکرد که آثار انفجار
کاذب مانند دود و آتش سوزی ایجاد گردد که خلبان دوباره برنگردد و باسماجت
دنبال هدف اصلی نگردد، لذا اقناع کاذب دشمن برای دفاع غیرعامل بصورت یک
اصل در آمد . اما تمام این اعمال باید در چند دهم ثانیه برای خلبانان
دشمن"مهندسی فکر" می گردید.
2-3- گراوند فیگر ( هیئت کلی هدف)
گرچه در جنگ ایران و عراق روش جنگ سایبرنتیکز
[10]
مطرح نبود و بیشتر با مقیاس ادراک انسانی جنگ انجام می شد، اما براساس
اسناد،اولین بار رباتهای جنگی مانند موشک کروز و امثال آن علیه شوروی سابق
مورد استفاده قرارگرفت. شورویها نیز متقابلاً و برای اغفال موشک کروز
روشهای سریع تغییر شکل شهرها را ابداع کردند که مادر جنگ ایران و عراق از
آن استفاده نکردیم ولی امروزه بعلت جنگ های سایبرنتیکز "مهندسی فکر" برای
رباتهای جنگی مانند موشک کروز الزامی است.
2-4- دفاع عامل
بموازات دفاع غیر عامل، دفاع عامل که بخشی از آن اغتشاش در
دید و پردازش دشمن بود، ایجاد گردید.این بخش حوزه مستقلی است که در محدوده
جنگهای الکترونیکی قابل بررسی است.نمونه ای از این روش که نزدیک به دفاع
غیر عامل است روش ضد مراقبت (اغتشاش در دید)
[11]CS میباشد.
2-5- نتیجه این بخش
" مهندسی فکر" برای اغفال خلبانان عراقی با زمینه ترس آنها
از ضد هوائی و موانع ایجاد شده در مسیرشان و لزوم تصمیم گیری آنها ظرف چند
دهم ثانیه طراحی گردید و نتیجه بسیار ارزانتر و نسبتاً موثرتر از راههای
دیگر در دفاع بود.
3occultism- آکولتیزم
مفهوم قدرت "عالم غیب" (آکولتیزم) در تحقیقات
NTIS[12] مشاهده شد. در مسیر مطالعه " دفاع غیر عامل" در اسناد آمریکایی ها، علوم مرتبط به علم " دفاع غیر عامل" که با کد " (
74I)
مشخص می باشد. یکی از علوم مرتبط را " قدرت عالم غیب" ارائه داده اند که
برخلاف علم مدرن میباید آن علم را از اهل آن آموخت. این علم شامل جادو و
مذاهب می باشد که احتمالا بعد از شکست آمریکا در طبس در سال1358 مورد
بررسی غرب قرار گرفت. بعد از تسخیر سفارت آمریکا در ایران که منجر به حمله
آمریکا در طبس شد، دو موضوع تحقیقاتی مورد بررسی این شکست بزرگ قرار گرفت.
یکی "قدرت عالم غیب" که منظور بیشتر قدرت اسلام و تبلور آن در حضرت امام
خمینی(ره) شد و دیگری موضوع شن های طبس و طوفانهای صحرائی که سیستم های
الکترونیکی هلیکوپتر های دشمن را از کار انداخت.
تفکر غرب ،اصولا کشورهای امثال ایران را بعنوان سوژه برای
بهره برداری می بینند نه دشمن، لذا هر موقع دندانهای تیز آنها در بدن ما
فرو نرود یا دندانشان بشکند دنبال علت یابی و رفع نقص برمی آیند. در
راستای این هدف بعدها علوم" صحرا شناسی" را توسعه دادند و آنرا بخوبی در
عراق با نام عملیات " صاعقه صحرا" با موفقیت بکارگرفتند و موضوع "قدرت
عالم غیب" (آکولتیزم) را در مورد ایران مورد تحقیق و تفحص قراردادند.که
نسبتا در توطئه براندازی نرم اخیر در ایران( انتخابات ریاست جمهور
22/3/88) موفق بودند.
این بحث بخوبی نشان می دهد که علوم مهندسی جنگ و علوم
انسانی مرتبط با آن چه اثر مهمی در شکست و یا پیروزی دارد. ما اگر بهترین
استحکامات را بسازیم و در مقابل بمباران مقاومت داشته باشد ولی افراد
انقلابی بعلت اخبار غلط رسانه های غربی از محتوی خالی شوند
[13] و قدرت عالم غیب حامی آنها نباشد، استحکامات ارزشی ندارد.
[14] این مقوله در بحث روانشناختی و جامعه شناسی جنگ
[15] نیز تجربه تاریخی دارد و آن سقوط سریع خط ماژینو در کشور فرانسه بود که در مدت نیم روز بدست آلمان نازی سقوط کرد.
3-1- رایانه و اینترنت
در جنگ جهانی دوم اولین وسیله رایانه گونه مکانیکی را می
توان رمز گشایی آلمانی دانست که در عملیات جنگ دریایی از یک زیردریایی
آلمانی در حال غرق شدن ، بدست انگلیسها افتاد. این وسیله که حروف را تبدیل
به اعداد رمز و سپس در قسمت دیگر با داشتن کد مربوطه قابل فهم می کرد،
زمینه ساز تحولی در خلق رایانه امروزی گردید که تا سال 1950 م در اختیار
انحصاری آمریکا بود. امروزه بحدی این امر پیشرفت کرده که در اکثر خانواده
های تحصیل کرده حداقل یک رایانه و یا لپ تاپ موجود است. وسیله ای که زمانی
محرمانه بود در دنیای اقتصاد سرمایه داری چنان توسعه یافت که دیگر نه تنها
محرمانه نبود بلکه برای خرید و فروش آن و به دنبال آن اطلاعات، جنبه
اقتصادی انفجارگونه پیدا کرد تا جائی که این دوره را عصر اطلاعات می نامند.
[16]
یکی از خصوصیت این دوره برخلاف چند دهه قبل در اینست که
هیچ اطلاعاتی برای اهل فن محرمانه نیست و اکثر اطلاعاتدر اختیار عموم قرار
می گیرد. این دسترسی بحدی است که برای انسان وحتی پردازش گران حرفه ای
قابل هضم نیست. لذا رشته ای بنام فناوری اطلاعات (
IT[17]) بوجود آمده است تا بتواند واسطه ای بین داده ها
[18]
و افراد مصرف کننده جهت بهره برداری بهینه از اطلاعات می باشد. کسانی که
در دنیای اینترنت در حوزه های مختلف مستقیما وارد می شوند عملا قادر به
هضم تمام داده ها نمی باشند و حتی باعث می شود در باتلاقی فرو روند که از
آن براحتی بیرون نمی آیند. لذا دنیای مجازی
[19] شکل میگیرد که نمونه آتی آن را می توان در فیلم " ماتریکس" مشاهده کرد.
3-2- دنیای مجازی
امروزه دنیای مجازی در دو حوزه مثبت و منفی قابل رویت
است.از دانشگاهای مجازی تا بازیهای رایانه ای جزء این دنیای مجازی هستند.
قبلا در فکر انسان جنبه تخیل و وهم وجود داشت ولی امروزه متأثر از
دسترسیهای گسترده اطلاعات، دنیای مجازی خاصی را ایجاد می کند که انسان می
تواند در آن واحد با چندین حوزه مختلف در ارتباط باشد (نظریه دهکده جهانی)
[20]. و
حتی زندگی خود را برآن پایه استوار کند. از "چت " کردن تا بازیهای رایانه
ای و حتی رفتن در حوزه های مختلف فضاهای اخلاقی و ضد اخلاقی و افراط در
غوطه ور شدن در دنیای مجازی، مرضهای روانی خاص خود را ایجاد کرده است
یکی از بارزترین خصوصیت این دنیا را در فیلم ماتریکس
میتوان مشاهده کرد. در ماتریکسحاکمیت دنیا بدست برنامه های رایانه ای می
افتد که توسط انسان بحدی توسعه یافته که خود مستقلا برنامه می نویسد تا
جائی که نه تنها از چنگ انسانها رها می شود بلکه انسانها را در اختیار خود
میگیرد بدون آنکه انسانها متوجه شوند در دنیای مجازی آنها مجبور به زندگی
هستند، فیلم مذکور اگرچه فلسفه "آرماگدان" صهیونیزم را ترویج می کند ولی
بحث خصوصیت انسانهایی را که در این دنیا زندگی می کنند مد نظر دارد. در
داستان فیلم اینگونه تصویر شده است که معدودی انسانهای آزاده علیه حاکمیت
برنامه های رایانه ای در یک زیر دریایی در قسمتی دور افتاده (کانالهای
فاضلاب)به زندگی مستقل خود ادامه می دهند. گروه مذکور با حداقل امکانات و
غذای طبیعی به مبارزه خود ادامه می دهند تا حدی که یکی از مبارزان از
زندگی سخت ناراحت شده و به دشمن پناه میبرد. زمانی که با افسر اطلاعاتی
دنیای مجازی در یک رستوران تماس می گیرد از پذیرایی شایانی که از او با
غذاهای مختلف می شود این جمله را بکار می برد " با آنکه میدانم این استیک
مجازی و غیر واقعی است ولی خیلی خوردن آن لذت دارد" لذا برای لذت کاذب که
دشمن به او میدهد به افراد و حتی انسانیت خود خیانت می کند. و پناه به
دشمن می برد. متاسفانه خستگی مبارزه بر علیه طاغوت بعضی از مبارزان را
خسته و تمایل دارند برای راحتی و دوری از سختی مبارزه به اخبار و اطلاعات
غرب پناه ببرند.
[21]
3-3- سازمان هرمی
ساختار غرب برای "مهندسی فکر" جهان سوم سازمانهای مختلفی
را ایجاد کرد که یکی از آنها که از همه گسترده تر می باشد، سازمانهای هرمی
اقتصادی است. اینگونه سازمانها از یک بعد محسوس و دیگری نامحسوس می باشد.
دنیای محسوس آن سود اقتصادی رویائی که به اعضاء متناسب با فعالیت هایشان
تعلق می گیرد (عضو گیری) و بعد نامحسوس آن که اهداف والای اخلاقی است که
در سعی و کوشش و شادابی در زندگی ، تبلیغ می شود. برای این اهداف لوح های
فشرده به زبان فارسی فوق العاده گسترده در اختیار افراد قرار میگیرد و
بخشهای انسانی بسیار لطیفی دارد. مانند کتاب "چه کسی پنیر مرا جابه جا
کرد؟"
[22]
همه حرفهای اینگونه کتاب شیرین و منطقی جلوه می کند و از سوی دیگر سازمان
اینگونه تشکیلات هرمی به صورت ارتباط چهره به چهره بسیار محدود و مرمت
پذیر است. همینکه عده ای از حلقه تشکیلات خارج شوند، تشکیلات هرمی بگونه
ای دیگر پر می شود. اینگونه سازمان که نماد آن در ایران "گلدکوئیست"
میباشد براحتی ابعاد گسترده ای از جوانان تحصیلکرده را به آرمان پولدار
شدن در دام انداخت ولی تنها بحث اقتصادی نیست بلکه اینگونه تشکیلات در
حوزه های فساد اخلاقی(جنسی) و حتی حوزه های ضد دینی و سیاسی و فرهنگی رواج
دارد. همه این تشکیلات دارای ساختاری هرمی هستند ولی با اهداف مختلف.
[23]
3-4- نتیجه گیری ( این بخش)
دنیای غرب پدیده موثر "عالم غیب" را درک کرد و برای کنترل
خروجی و ورودی این پدیده که به روش مدرنیته محتوی آن برای غرب قابل درک
نیست
[24]
اقداماتی را انجام میدهد. پدیده عالم غیب بعد از شکست آمریکا در طبس بیشتر
مورد توجه قرارگرفت و بوسیله امکانات اطلاع رسانی عصر جدید به توسط
"مهندسی فکر" انسانها آنرا تحت کنترل خود در آورند.
و به تعبیر قرآن مجید - سباء- 19"شیطان گمان باطل خود را
سخت بصدق و حقیقت درنظر مردم جلوه داد تاجز فرقه کمی از اهل ایمان اورا
تصدیق کردند و پیرو او شدند."
4- براندازی نرم
هدف "مهندس فکر"، جهت دادن انسانها برای عملی است . لذا غرب برای استثمار جهان سوم
[25]
آنها را در جهت منافع خود سوق می دهد. برای این منظور آرمانهای کاذب برای
جهان سوم ایجاد میکند بنام "نظم دمکراتیک نوین" که آنرا بدون هیچ پرده
پوشی در سازمانهای عملیاتی به اجراء در می آورند که آقای جین شارپ
Gene Sharp
یکی از این مدیران اجرائی است. نامبرده که متخصص مبارزه مسالمت آمیز
برعلیه کشورهای مستقل از قدرت آمریکا است. وی در سایت اینترنتی خود هدایت
عملی و نظری گروه های طرفدار آمریکادر کشورهای هدف را جهت براندازی"
مهندسی فکر "میکند.
[26]
غرب با آنکه آرمان " دمکراسی" را برای کشورها مستقل
برافراشته ولی نهضت هایی همچون حماس در فلسطین را که با تمام شرایط بازی
آنها رأی ملت فلسطین را بدست آوردند، نمی پذیرد لذا باید دانست دمکراسی
برای آنها قابل قبول است که راستای اهداف استعماری آنها باشد و گرنه
کشورهایی همچون مصر و عربستان و اردن و ..... برای آنها مشکل دیکتاتوری
ندارند. کتاب مذکور کشورهائی که بوسیله این روش سقوط کرده اند نام می برد
مانند : استونی، لیتوانی، لهستان، آلمان شرقی، چکسلواکی، بلغارستان و ....
که اکثراً کشورهای تازه تاسیس بعد از سقوط کمونیستها هستند(ص10شارپ). محور
این کتاب برمبنای تاکتیک مبارزات واقع بینانه غیر خشونت آمیز که مصداق
آنراسقوط شاه ایران در سال 1979 میلادی میدادند(28 شارپ). روش این کتاب
تاکتیکی است که مورد استفاده نیروهای انقلابی نیز قرار میگیرد از جمله روش
حزب الله لبنان برعلیه نیروهای دولتی حاکم طرفدار آمریکا.(مانند تحصن،
نماد رنگ، تظاهرات خیابانی و .....) لذا این روش مانند شمشیر با دو لبه
تیز است که می توان بر علیه آمریکا و حکومتهای وابسته آن توسط توده مردم
بکار گرفته شود. لذا غرب و طرفداران منافق صفت آنها در کشورها مستقل از
جمله کشورهای اسلامی از همین روشها بر علیه خود وحشت دارند که می توان از
همین ابزار برعلیه غرب و مزدورانش استفاده کرد.
[27]
4-1- نفی کودتا (درحرکت های مخملی)
در براندازی نرم برای جایگزینی دمکراسی توصیه شده است از
داخل دایره قدرت افرادی برای رهبری نظام دمکراتیک انتخاب و پشتیبانی شوند
نه آنکه بصورت کودتا باشد و یا حتی از داخل گروههای قصر نشنن
[28]
( مانند انقلاب سفید شاه ایران) باشد، زیرا هدف اصلی " ایجاد تغییر" در "
توزیع قدرت " در جامعه است نه ایجاد یک دولت قدرتمند و متمرکز (70 شارپ).
غرب بمنظور وحدت دادن رسانه ای به افکار عمومی، بیشترین تشویق را در "
تفرقه مدرن" یعنی فدرالی کردن کشورهای هدف دارد زیرا براحتی می تواند در
هر فدرال نفوذ کرده و آنرا تحت اختیار داشته باشد. ( مانند کردستان عراق)
و از سوی دیگر می تواند از داخل دایره قدرت افرادی را رشد دهد تا خود آگاه
و یا ناخود آگاه در جهت اهداف غرب قرار گیرند و زمانی که تاریخ مصرفشان
تمام شد از فرد دیگری استفاده شود تا تمام کشور در اختیار غرب قرار گیرد.(
مانند یلتسین- شواردنادزه و....) البته غرب در بعضی موارد ناموفق بود
مانند به روی کارآمدن پوتین و گروه او که رهبری روسیه را مجدداً بدست گرفت.
اصولا غرب به روش مدرن، جاسوس و نیروی وابسته جذب می کند.
دیگر بصورت گذشته جاسوسان با پول جذب نمی شوند. بلکه برای نخبگان در رشته
های مختلف امکانات تبلیغ شخصی در رسانه ها ایجاد می گردد.برای فیلمها –
کتابها- هنرپیشه ها- چاپ مقالات علمی و حتی افراد فرهنگی و سیاسی بصورت
جایزه صلح نوبل - جوایز هنری نقاشی – معماری..... و امثالهم ، افراد
وابسته یا همبسته به غرب جذب می گردند. اینگونه افراد فکر می کنند خیلی
مهم هستند، نمی دانند تبلیغات پشت پرده آنها را بزرگ کرده است از همین رو
گستاخانه نظر می دهند
[29]
و تازمانیکه نظریات آنها در مسیر غرب هستند بیشتر تشویق می شوند مانند آب
شور که هرچه می خورند بیشتر تشنه می شوند و اگر توبه کنند از گردونه حمایت
غرب خارج می شوند.اکثر این افراد سرکردگان نهضت مخملی را تشکیل می دهند
اما خصوصیات این افراد باید در درون"دایره قدرت وضع موجود جامعه خود باشند
نه در خارج" (70 شارپ).
4-2- خشونت کنترل شده
در آموزش براندازی نرم به مخاطبان اعلام می شود " مبارزه
با دیکتاتوری ( منظور غرب) تلاشی ساده و بی هزینه نیست" ولی باید این تلاش
حرکت چریکی و کودتائی و خشونت آمیز نباشد( زیرا توان دیکتاتو ر در ابزار
سرکوب است) در این روش بیشترین مشکلات خشونت را در قدرت دستگیری رهبران
نهضت مخملی و یا نابودی آنها در برخورد نظامی میداند و از اتفاق میدان
تیانانمن
[30]
در پکن (7 شارپ) بعنوان تجربه تلخ یاد میکند. در این کتاب توصیه شده است
که " مقاومت به جای مذاکره حیاتی است" (27 شارپ) و در نهایت اعلام کرد در
براندازی نرم " خشونت محدود غیرقابل اجتناب است ولی باید عملیات خشونت
آمیز با افرادی که غیر خشونت آمیز مبارزه می کنند جداگردند که آسیب به
نهضت مخملی نرسد" (49 شارپ). در بخش دیگر از کتاب، اینگونه "مهندسی فکر"
شده است که افراد به صورت خود انگیختگی و بدون برنامه ای که داده شده است
اقدام نکنند و تکیه به شانس نداشته باشند که نتایج مصیبت باردارد (59
شارپ). و در جائی دیگر افراد مخملی را "مهندسی فکر" کرده و میگوید؛
استراتژی بزرگ، متمرکز کردن به روی هدف است که شکست دشمن با فشار به
ضعفهای دشمن است. این برنامه مانند نقشه طراحی شده مهندس معمار، قبل از
اجراء است(65 شارپ) در این برنامه استراتژی اصل دیگری"مهندسی فکر" می شود
که چگونگی در مبارزه پافشاری کنند و در عین حال انضباط غیر خشونت آمیز را
ادامه دهند(73 شارپ) تمام عملیات مانند فرمانده نظامی باید ساختار با
تاکتیک ، فن لشکرکشی (کشاندن مردم به خیابان) ، تدارکات جنگ افزار،
تاثیرات جغرافیا را باید درمبارزه سیاسی دانست.( 73 شارپ)
4-3- فضای "مهندسی فکر" مردم برای براندازی نرم
دکترین های جین شارپ برای کشورهای هدف جهت براندازی،
فضاهائی است که می توان توده مردم را سازماندهی فکری کرد نام می برد.
ایجاد سازمان های مذهبی- انجمن فرهنگی ، باشگاه ورزشی، موسسات اقتصادی ،
احزاب سیاسی- سازمان های حقوق بشر، گروهها و کلاسهای موسیقی – انجمن های
ادبی – جلسات مشاوره خانوادگی- NGO های مختلف اجتماعی که در پس استفاده از نیازهای اجتماعی مسائل براندازی مطرح می شود (36 شارپ).
در گروهای سازمانی فوق الذکر حدود 200 روش شناخته شده که
اکثرا نمادین هستند "مهندسی فکر" می شوند که اقدام نمایند مانند: رژه-
راهپیمایی- شب زنده داری – اطلاعیه – شب نامه- که کاربرد آن برعلیه دولت
های (دیکتاتور به زعم آمریکا) به روش اعتراض، عدم همکاری و تهاجم است(37
شارپ). و برای هماهنگی این جماعت از طریق فرستنده های رادیویی-ماهواره ای
و امروزه اینترنت و ...... که بصورت خاص باید پنهان کاری شود(52 شارپ) در
پهنه روش مبارزه غیرخشونت آمیز که بعضا به خشونت منجر گردد." مظلوم نمایی
مبارزان(نرم) و ایجاد خشونت از طرف دیکتاتور که باعث افسردگی سربازان
میگردد." لازمه کار است و این مظلومیت نمائی باعث طرفداری احساس مردم بی
طرف می گردد و " تغییر کیش" و جذب طرفداران بیشتر میشود(54 همان) کاربرد
مبارزه نرم باید از حمایت مبارزات کوچک و پیوند آنها بعمل آید که بصورت
نمادین ضد هنجارهای اجتماعی را به نمایش درآورند.( مانند تظاهر به روزه
خواری ،بد حجابی، آرایش، بدلباسی و ......)و یا اعتصاب غذا ، شب زنده داری
با تظاهرات (الله اکبر گفتن و قران سرنیزه معاویه)، تعطیلی کلاس دانشجویی
اغتشاش در آیین نامه های ایمنی( تاخیر راه آهن – خطوط هوائی و .....) و به
اشتباه انداختن پلیس در اهداف ( درگیری با افراد بی تفاوت و جهت دادن بسمت
براندازی نرم) و ....... (83 شارپ)
نتایج روانی در براندازی نرم افزایش عزت و اعتماد میان بی
قدرتان سابق است.( جوانان، ورشکستگان سیاسی، معزولین از پست و مقام و یا
امکانات مادی) (106 شارپ) خلاصه بعضی از روشهای براندازی بشرح زیر است:
نمایش رنگ های خاص پرچم – نماز و دعا ( حضور در نماز جمعه)
– در آوردن لباس ( هنجار پوشش جامعه مانند بد حجابی – آرایش – گیس برای
مردان و ..) – تخریب اموال شخصی – حرکات گستاخانه – صدای نمادین ( الله
اکبر گفتن در بامها) – انتشارات طعنه آمیز و مسخره کردن مسئولان – فیلم و
میان پرده های مسخره آمیز – موسیقی- آواز خوانی- شعار- کاریکاتور- ایجاد
فشار به مسولان حکومتی- ایجاد ارتباط وسیع با مخاطبان(اینترنت – پیامک –
ماهواره)- سوگواری و تسلیت گفتن سیاسی- تشیع جنازه نمادین- کناره گیری از
سیستم- خانه نشینی نمادین رهبران – مهاجرت اعتراض آمیز(فرار مغزها) – تلاش
برای زندانی شدن – سلطه دوگانه و دولت موازی- کارشکنی در ادارات و
.......(198 شارپ). طبق نظریه براندازی نرم در دوران انقلاب نرم نباید با
دیکتاتوری (به زعم آمریکا) مذاکره کرد مگر آنکه دیکتاتوری از صحنه قدرت
برود و گرنه بحث در موارد دیگر برای براندازی نرم خطرناک است(23 شارپ) (
مذاکره برا ی پی گیری ادعای تقلب در رای گیری ریاست جمهوری 22/3/88 ایران).
5- نتیجه گیری
"مهندسی فکر" جهت براندازی نرم ( در ایران) در حوزه
اقتصادی، انسانی، اخلاقی، سیاسی،تشکیلاتی می باشد که گروههای مختلف را در
راستای براندازی و شکست دیکتاتور سوق می دهد. این عمل با فشار به ضعفهای
دشمن با برنامه ریزی و بموازی برنامه ریزی برای مقاومت و درگیریهای
ابتدایی الزامیست(65 همان). روش براندازی نرم باهزینه هنگفت بموازی
براندازی خشن مانند سقوط یوگسلاوی، عراق و افغانستان در اختیار آمریکا
قرارداشت.ولی رویکرد آقای بوش برعلیه ایران ما را به قدرت جنگ نامتقارن
[31]
رساند در حدی که بوش و حامیان او عملاً نتوانستند کاری از پیش ببرند ولی
آقای اوباما توانست پروژه نرم خود را با ضعف روش انتخاباتی در ایران به
اجراء در آورد و افرادی که سالیان دراز در سرمای سیاسی خود نتوانستند
استعدادهای خود را بروز دهند بوسیله عده ای دیگر از داخل دایره قدرت پا به
عرصه رهبری براندازی نرم گذاردند و سازمانهای از پیش تعیین شده با "مهندسی
فکری" مناسب در حوزه های مذهبی و ضد مذهبی و لایئک برای اولین با در ایران
پیوند خوردند. مدیریت غرب، با ابزار نوین و تغییر ارزشها که بصورت بطئی و
از تئوری " آب گوشت جوجه"
[32] استفاده کرد و از تغییر بطئی هنجار مردم و انقلابیون سابق استفاده کرد. متاسفانه زیاده خواهان قدرت
[33]،
تجربه براندازی نرم کشورهای دیگر را فراموش کردند که وقتی تاریخ مصرف آنها
تمام شود نوبت مزدور دیگری است که خوش خدمتی بیشتری کند. خائنین همچون
مارهای سیاسی که در فضای سرد در لاک خود بودند و توسط غرب گرما داده و
آنها را به خیابانها آوردند و مردم نیز برای دیدن مار خو ش خط و خال دور
آن جمع شدند و بازی افراد درون دایره قدرت مار را به بازی گرفتند که
ناگهان مار در گرمای غرب به حرکت براندازی در آمد که نه تنها بازیگران خود
را نیش زد بلکه مردم بدبخت تماشاگر به آفت سختی گرفتار شدند که کدورت ،
نفرت، جدائی، افسردگی و حتی کشتار از این جمله است که می توان برای رهبران
براندازی نرم در ایران این شعر مولوی را ارائه داد که مارگیری ماری را
برای تماشا میان مردم آوردند؛
قسمتی از حکایت مارگیر که اژدهای فسرده را مرده پنداشت و در ریسمانهاش پیچید و آورد به بغداد.
(این مار نماد نفس اماره است که وقتی
گرم شود، بعد از جذبه های اولیه و تماشا و تحسین مردم بعد طغیان می کند و
هم صاحب نفس و هم کسانیکه او را تحسین کردند مورد آسیب قرار می دهد.)
مارگیری رفت سوی کوهسار تا بگیرد او به افسونهاش مار
او همی جستی یک ماری شگرف گرد کوهستان و در ایام برف
مارگیر اندر زمستان شدید مار می جست اژدهایی مرده دید
مارگیرآن اژدها را برگرفت سوی بغداد آمد از بهر شگفت
کاژدهایی مرده ای آورده ام درشکارش من جگرها خورده ام
او همی مرده گمان بردش ولیک زنده بود او ندیدش نیک نیک
او زسرما ها و برف افسرده بود زنده بود و شکل مرده می نمود
تا به بغداد آمد آن هنگامه جو تا نهند هنگامه ای بر چهارسو
بر لب شط مرد هنگامه نهاد غلغله در شهر بغداد اوفتاد
جمع آمد صد هزاران ژاژخا حلقه کرده پشت پا بر پشت پا
در در نگ انتظار و اتفاق تافت بر آن مار خورشید عراق
مرده بود و زنده گشت او از شگفت اژدها بر خویش جنبیدن گرفت
بندها بگسست و بیرون شد ززیر اژدهایی زشت غران همچو شیر
در هزیمت بس خلایق کشته شد از فتاده کشتگان صد پشته شد
مارگیر از ترس برجا خشک گشت که چه آوردم من از کهساره دشت
گرگ را بیدار کرد آن کور میش رفت نادان سوی عزرائیل خویش
در انتخابات ریاست جمهوری 22/3/88 در ایران، اژدهای قدرت
که در بعضیها خفته بود بعد از چند دهه در آفتاب (مهندسی فکر براندازی نرم)
آقای اوباما بحرکت درآمد و خیانتکارانی که مار را به میدان آوردند و صدها
هزارنفر که او را تحسین و تماشا کردند با به حرکت درآمدن نفس قدرت طلب، نه
به خود بلکه به یک ملت چنان آسیبی رساند که به این زودیها قابل جبران نیست.و به نقل از قرآن مجید – النساء- 107 " مردم خیانتکار در کار خیانت از خلق شرم می کنند و از خدا نمی کنند."
والسلام 22/6/88
منابع و مأخذ:
- اسپنسر، جانسون – 1383- " چه کسی پنیر مرا جابه جا کرد؟" – مترجم، بهبهانی – ناشر اختران- تهران.
- اصغریان جدی، احمد- 1386- " الزامات معمارانه در دفاع غیر عامل پایدار" – دانشگاه شهید بهشتی – تهران
- خوانساری، محمد- 1376- " کتاب منطق" – ناشر – آموزش و پرورش – تهران
- دانشکده: معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی – 1366 –" اصول بصری استتار در در دید هوائی" – دفتر فنی دانشکده معماری تهران
- دانشکده: معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی- 1366- " مقالات تحقیقی (مصاحبه با خلبانان)"- دفتر فنی دانشکده معماری تهران
- رفیع پور، فرامز- 1378 – " وسائل ارتباط جمعی" – ناشر کتاب فرا- تهران
- شارپ، جین- 1385- " از دیکتارتوری به دمکراسی" – ناشر- یاران – تهران
- شریف، عبدالله – 1378- " عصر ابر بحران و قدرت فرد" – مترجم بیژن محمد – ناشر آهوان
- فتحی، اصغر- 1358-" منبر یک رسانه عمومی در اسلام" –
ترجمه قاسم هاشمی نژاد- چاپخانه رشدیه – تهران – پژوهشکده علوم ارتباطی و
توسعه ایران
- قرآن مجید- ترجمه الهی قمشه ای
- مجله سراب – مرداد1388- نشریه جام جم
- مکنزی، کنت- 1382- " جنگ نامتقارن" – مترجم، حیدری ، تمنائی، ناشر دانشکده فرماندهی سپاه – تهران
- موحدی نیا، جعفر-1383 – " دفاع غیرعامل" – معاونت آموزشی ستاد مشترک سپاه- عترت چاپ - تهران
[1]- خوانساری ، محمد 1376 – کتاب منطق- آموزش و پرورش
[2]-
قرآن -النساء – 103( و نباید از تعقیب کردن) در کاردشمنان سستی و کاهلی
کنید که اگر شما از آنان رنج و زحمت می یافتند آنها نیز از دست شما رنج می
کشند بااین فرق که شما بلطف خدا امیدوارید و آنها (چون بی ایمانند بخدا)
امیدی ندارند.
[3]- فتحی، اصغر- 1358 –" منبر، یک رسانه عمومی در اسلام" ترجمه قاسم هاشمی نژاد – پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران چاپخانه رشدیه
[4]-
Medium of public communication
-[6] اصغریان جدی ، احمد 1386- (الزامات معمارانه در دفاع غیر عامل)-
-[7]دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، 1366- مقالات تحقیقی ( مصاحبه با خلبانان)- دفتر فنی دانشکده معماری – تهران
[8]- دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، 1366- اصول بصری استتار در دید هوایی- دفتر فنی دانشکده معماری – تهران
[9]-ج- موحدی نیا،جعفر 1383- دفاع غیرعامل – معاونت آموزش ستاد مشترک سپاه – تهران ص 208
sybernetics -[10]
سایبرنتیکزعلم مطالعه چگونگی جاری شدن و توقف اطلاعات در سیستمهای مغز است
که توسط (نوربرت واینر) مصطلح شده و به تحلیلی عممومی سیستمهای کنترل
کننده و ارتباطی در جانداران( مغز) و ماشین(رایانه) گفته می شود.علیزاده،
عباس ص 39 ولغت نامه آریان پور
[12]-
(National Technical Information Services) USA
[13]- قرآن – النساء- 71- " و همانا گروهی از شما ( منافق صفت) به خبرهای مجهول و هول انگیز شما را ترسان ساخته و از جهاد باز می دارند"
[14]-
قرآن – حجرات -5- " مومنان (عالم) هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد ( تصدیق
نکنید)، تحقیق کنید مبادا سخن چنین فاسقی از نادانی به قومی رنجی رسانید و
سخت پشیمان گردید"
[16]- نظریه آقای مانوئل کاستلز، متولد 1942 در اسپانیا که استاد جامعه شناسی و برنامه ریزی در دانشگاه برکلی در آمریکا است.
Information Technology -[17]
[20]- نظریه پروفسور هربرت مارشال مک لوهان که بعدها منجر به ادبیات" جهانی شدن" (
To Globalize) شد.
[21]-
قرآن – محمد (ص)- 34- " پس شما اهل ایمان در کار دین سستی روا مدارید و (
از ترس جنگ کافران را) دعوت به صلح مکنید( بلکه دعوت به دین کنید).....
[22]- اسپنسر جانسون – 1383- " چه کسی پنیر مرا جابه جا کرد؟" – مترجم بهبهانی – ناشر اختران - تهران
[23] - مجله سراب – مرداد 1388 – نشریه جام جم
[24]- اصطلاح بلاک باکس
Black box و یا پدیده هرج و مرج، کایاس
Kaiass به داخل پدپده هایی گفته می شود که قابل درک برای غربیها نیست از جمله انقلاب اسلامی ایران
[25]- جهان سوم اصطلاح سیاسی زمان کمونیستها است که برای کشورها مستضعف جنوب در مقابل کشورهای استعمارگر شمال بکار میرود.
[26] - شارپ ، جین – 1385 – " از دیکتاتوری تا سقوط" – ناشر یاران
[27]
- قرآن – حشر – 12- " این مردم منافق بسیار در دلشان از شما بیشتر ترس
دارند تا از خدا، زیرا آنها مردمی هستند که هیچ فهم و شعوری ندارند( تا
خدا شناس و خدا ترس باشند)"
[29]-
قرآن – بقره – 12- " و چون به آنها ( منافقین) گویند ایمان آورید چنانکه
دیگران ایمان آوردند، پاسخ دهند که چگونه ما ( نخبگان) ایمان بیاوریم
بمانند بیخردان ( روستائیان – مردم فقیر)، آگاه باشید که ایشان خود سخت
بیخردند ولی نمیدانند."
[30]
- بعد از فروپاشی کمونیست در شوروی عده کثیری از نخبگان و توده مردم چین
حرکت آرامی را برای براندازی نرم در چین براه انداختند و همگی در میدان
بزرگ پکن جمع شدند که ناگهان با حمله تانکها روبرو شدند و بعد از تلفات
سنگین سرکردگان حرکت که اکثر جاسوس و وابسته به آمریکا بودند دستگیر و
اعدام شدند.
[31]- مکنزی، کنت – 1382- "جنگ نامتقارن " – مترجم حیدری، تمنایی، ناشر دانشکده و فرمانداری سپاه – تهران – صفحه 22- جنگ نفتکشها
[32]
- شریف عبدا... 1378 – عصر اَبَر بحران و قدرت فرد- مترجم بیژن محمد ،
ناشر آهوان- در ص 17 آزمایشی را مطرح می کند که دو جوجه همسان را در دو
ظرف آب می اندازند، یکی از ظرفها آب جوشان بود که جوجه به محض افتادن در
آن از ظرف فرار کرد ولی جوجه بعدی در آب ولرم بود که به مرور گرم شد و
جوجه متوجه خطر نشد تا آنکه آب جوشید و قادر به فرار نشد و آبگوشت شد!!
[33]- قرآن – سباء – 33- " ثروتمندان عیاش برعلیه حق هستند."